De eerste week zit er op...

25 oktober 2019 - Dakar, Senegal

Vrijdag 25 october,

Wat heb ik veel lieve reacties van iedereen gekregen! Gewoon overweldigend. Dank je wel dat jullie mijn belevenissen zo belangstellend volgen. De eerste week is alweer voorbij en ik heb het gevoel dat ik tijd tekort kom hier. De eerste werkdag was best wel relaxed eigenlijk, voor de operaties aan het verhemelte was niet zo veel instrumentarium nodig, dus dat was goed te doen. En Dr.Gary Parker opereerde samen met ook een zeer kundige plastische chirurg, Dr Louise Laberge en dat was een heerlijk team om mee te werken. Ook bijzonder fijne mensen! Dag twee werd heel wat hectischer: grote kaakoperaties (voor de insiders: tumor- en mandibularesecties met plaatreconstructie) en deze keer de snelwerkende Dr Kyle Wood met Dr.Gary..Pfff, voor en achter moet je ogen hebben  en moet er van alles uit de kast gehaaald worden...ik was blij niet aan tafel te hoeven staan om deze heren simultaan te bedienen want het is soms ook nog best lastig om iedereen te verstaan achter die maskers. Met het omlopen in de OK had ik meer dan genoeg om handen.

20191025_19335520191025_193536           20191023_092133

De avonden vliegen ook voorbij! Ik had gedacht wat meer te kunnen ontspannen, maar heb nog nauwelijks wat kunnen lezen of handwerken. Ha ha, daar kom ik natuurlijk ook niet voor, maar toch. Dinsdagavond zijn we met een mercy-groepje de stad ingelopen: iemand wist een heel goede ijssalon te vinden en dat was niets teveel gezegd. wat was dat lekker ijs: van der Poel kwaliteit, (maar ook toeristenprijs). Daarna was het gelijk alweer bedtijd. Gelukkig slaap ik best goed. In feite ben ik zo moe dat het geronk van de machinekamer me niet meer stoort.

IMG-20191022-WA0006

De derde dag Max Fax, was een combinatie van kleiner en grote ingrepen. Wat zie ik hier toch een gigantisch misvormingen aan het hoofd! Heel bizar. En wat erg voor deze arme mensen om er zo lang mee rond te moeten lopen. Gary vertelde hoe een van deze patienten vrouw en werk was verloren vanwege deze aandoening. Zo triest! En was een geluk dat ze in aanmerking kunnen komen voor een operatie hier, al realiseer ik me maar al te goed dat er aan het eind van deze fieldservice van 10 maanden nog heel veel achterblijven die nog niet aan de beurt zijn gekomen...Maar dat mag ons niet weerhouden om blij te zijn met elk leven waarin je een wereld van verschil kunt maken. Ik ben dankbaar dat ik even een schakeltje in die ketting mag zijn van al die duizenden mensen die hier voor langere of kortere tijd hun deel doen: Bringing hope & healing. Aan de muur in het ship-café hangen allerlei foto's in de vorm van het getal 100.000. Dat is de mijlpaal die Mercy Ships in mei van dit jaar heeft bereikt sinds de oprichting in 1978: 100.000 operaties! hoe geweldig is dat?

20191022_201256

1. Louise Mateboer:
    25 oktober 2019
    Ieder mens die jullie kunnen helpen om wat meer kwaliteit van leven te krijgen is er ééntje. Prachtig werk. Ga zo door!
  2. Marijke van Dalen:
    26 oktober 2019
    Echt weer bijzonder om te lezen Aly, dankjewel! Een goed beeld van jouw 'schakeltje zijn' daar - mede dankzij je foto's. Ook voor de komende tijd àlles toegebeden wat je nodig hebt- zowel voor jou zelf persoonlijk als samen met jullie team! Op afstand Verbonden Hartegroet en Shalom!
  3. Riet:
    26 oktober 2019
    Mooi dat je ondanks het geronk goed kunt slapen en weer uitgerust aan de operatietafel kunt staan. Geweldige mijlpaal die bereikt is en wat fijn dat je daar zelf onderdeel van mocht zijn!
    Goed weekend. Liefs van ons
  4. Riek:
    26 oktober 2019
    Hoi Aly leuk weer wat te horen van jou en wat je bezig houdt met dat dagelijks dingen en dat je kunt genieten na de operaties en goed kunt slapen . groetjes van ons
  5. Walter:
    26 oktober 2019
    Het werk wat jullie daar doen is fantastisch.
    Wij zijn trots op jou dat je dit dankbare werk wil doen. Liefs van Ine en Walter. Ga zo door.
  6. Aly:
    26 oktober 2019
    Aly ik ben heel trots op jou dat wat jij allemaal doet voor een ander,met Gods kracht en gebed.
    Ik ben niet iemand van veel woorden,maar weet dat ik volledig naast en achter je staat waar het kan ook in het Gebed.
    Veel succes nog de laatste 2 weken en Gods nabijheid gewenst, je allerliefste Jan.
  7. Aukje:
    26 oktober 2019
    Geweldig Aly dat je dit mooie werk kan doen. En wat fijn dat wij zo ook een beetje mee kunnen beleven wat daar aan boord gebeurt. Sukses verder! En Jan , nog even volhouden een derde gedeelte zit er al op! Liefs😘
  8. Gerdien:
    26 oktober 2019
    Knap Alie, alles verstaan in het Engels en dan nog vinden ook, ergens in een kast! Mutsje af voor jou! Lieve zwaai
    Gerdien
  9. Yvonne Ottens.:
    26 oktober 2019
    Heel bijzonder om zoiets te mogen doen! En ook heel mooi om te lezen!
    Heel dankbaar werk, sucses en veel Zegen.
    Liefs Yvonne.
  10. Ger en Annette:
    27 oktober 2019
    Hallo zus, goed dat je je zo kunt inzetten. Ik snap dat je het druk hebt, maar dat wist je van tevoren. Gelukkig is er ook tijd voor ontspanning en dat je toeristenprijzen moet betalen, tja dat
    Is nu eenmaal zo.
    Sterkte, groetjes en veel zegen
    Ger en Annette
  11. Corrie Graanstra:
    27 oktober 2019
    Dag Aly.
    Geweldig dat jij weer voor Mercy Ships, werkzaam bent!
    Heel fijn dat Jij je daarvoor inzet!
    Dankbaar werk!!
    Ik wens jouw veel kracht! Lieve groet. Corrie
  12. Maria ter Beek:
    28 oktober 2019
    Hoi Aly!
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar....
    Super wat jij en alle anderen doen voor deze mensen...Ik vind je een echte topper!
    Wens je nog goede weken en mooie ontmoetingen!
  13. Mirjam:
    29 oktober 2019
    Hoi Aly.
    Fijn om te lezen dat het goed gaat.
    En ook prachtig dat je daar iets kan betekenen voor die mensen. Heel veel sterkte gewenst, en groetjes van Jan en Mirjam.
  14. Ineke:
    29 oktober 2019
    Ha Aly, wat ontzettend leuk om je verslag te lezen van wat je meemaakt. Veel succes verder met je zinvolle werk. Bijzonder dat je met dr.Parker mag werken. Fijne dagen nog en hopelijk kun je ook nog buiten het schip mooie ervaringen opdoen.
  15. Rikie Kijlstra-Beck:
    1 november 2019
    Ha Aly . Wat mooi en interessant om je verslag te lezen over hetgeen je allemaal mee maakt in het werk wat je daar doet .Geweldig dat je iets voor anderen mag betekenen.
    Petje af en heel veel respect voor jou en allen die op de Mercy Ships werken.
    Veel succes met dit mooie werk . Gods kracht en zegen bid ik je toe .
    lieve groet Rikie.
  16. Herna:
    3 november 2019
    Hoi Aly, Wat mooi om jouw verhalen te lezen over wat je daar doet en wat je daar allemaal meemaakt. Wat bijzonder wat je daar doet voor je mede mens. Nog heel veel succes en nog een heel goede tijd daar.