Weekend!

1 november 2019 - Dakar, Senegal

De afgelopen week, ingedeeld op 'General' , kon ik mijn draai wel vinden. De ingrepen waren vrij eenvoudig, vooral veel liesbreuken, weinig bloedverlies en geen dingen die ik niet wist of niet zo gauw kon vinden. Zo voelt het wel aardig vertrouwd. Er was ook nauwelijk wisseling van teamleden en dat maakt dat je ook een beetje op elkaar ingespeeld bent en aan elkaars accent begint te wennen. Woensdagavond na werktijd was er om 18.00 uur een 'medical inservice' , een soort lezing/klinische les door een van de plastisch chirurgen over allerlei transplantaties. Het was heel interessant te horen welke vorderingen er in de loop der jaren zijn gemaakt op dat gebied. Vooral ook het feit dat genezingsprocessen met sprongen vooruit zijn gegaan sinds de patienten standaard tijdens de operatie al een voedingssonde ingebracht krijgen en nadien speciaal verrijkte voedingsstoffen.

Donderdag stonden er een aantal (goedaardige) tumoren op het programma en een daarvan was een groot pectoraal lipoom, met de omvang van een Galia-meloen. Die was wel groot, maar niet zo zwaar als verwacht... we gingen met het hele team een wedje leggen om het gewicht..and guess who won..?  Me! Ik zat er maar 2 gram naast, wie doet me dat na?

20191031_130628  En de prijs was...?  Dat ik mezelf wat lekkers mocht kopen in de shipshop, ha ha.

Na de gedane arbeid was er deze avond een tractatie van Dr. Kyle Wood: pizza's op deck 7 voor al het OK personeel.  Lekker hoor, en ze kwamen van een goede pizzeria, want het smaakte uitstekend! Weer eens wat anders dan rijst. Hoewel ik echt niet ga klagen over het eten hoor, dat is goed te doen.  Na de pizza's was het om half 8 tijd voor devotions, een meeting in de International Lounge, een kerk- c.q. vergaderzaal. Ik zat goed en wel klaar, (een beetje achteraan, want ik was ook 'on call')  en ja hoor..daar ging de pieper weer. Naar de OK voor een patient met een beklemde liesbreuk. Om 22.30 kon ik naar mijn bed. Tja, het zijn soms lange dagen en korte nachten... maar vooruit dat halen we later wel weer in.

20191031_18281620191031_190002

Vrijdag startte voor mij rustig omdat er eerst twee kinderen onder sedatie voor een ct-scan op het programma stonden. Pas om 10 uur konden we gaan opereren. Omdat het vlot ging kregen we de operatie van OK 2, de plastische chirurgie,  ter adoptie: een interessante operatie, die ik wel graag had willen instrumenteren, maar omdat Angela zich daar al op had voorbereid, mocht zij aan tafel. Oké, dan maar omlopen, zo kon ik in elk geval goed volgen wat er allemaal ging gebeuren.. Zo jammer dat we op de OK zelf geen foto's mogen maken, maar natuurlijk ook heel begrijpelijk. Toch zou ik graag voor mezelf wat plaatjes willen schieten, want het is soms zo moeilijk om te onthouden hoe het er uit zag , voor en na de ingreep. Maar ja, protocol.

De vrijdag eindigt altijd met 'terminal cleaning' , de happening van grote schoonmaak: pafond, muren, alle spullen en apparaten, de hele mikmak met een desinfecterende oplossing, Tristel, afnemen. Omdat we het met elkaar, en samen met de dagcrew doen is het ook wel een gezellige onderneming en zijn we met een half uurtje klaar.

20191031_162021  Zelfs de beide chirurgen helpen vandaag mee..top!20191031_162035     En daarna is het.....  VRIJ WEEKEND!

1. Rikie Kijlstra-Beck:
    1 november 2019
    Ha Aly . Gefeliciteerd dat jij het gewicht goed geraden had .Mooie foto"s van leuke collega's .Geniet van je vrije weekend en misschien kom je nu wel aan lezen of handwerken toe, bezig bijtje die je bent ha ha ha . Fijn gezegend weekend gewenst
    Liefs Rikie.
  2. Marjo Postmus:
    1 november 2019
    Dat was weer een heftig weekje Aly!
    Respect voor jullie allemaal !
    Geniet van je weekend, ik hoop dat je tijd hebt om iets van Senegal te zien!
  3. Geke:
    1 november 2019
    Prachtig om dit allemaal te lezen, zo zijn wij er ook een klein beetje bij....veel zegen in je laatste week Aly!
  4. Wilma Verduin:
    Hai Aly,
    Wat een bijzondere tijd heb je weer en zover bij ons vandaan, maar klinkt in activiteiten dichtbij en fotoshoot alsof het om de hoek is in zgt. Deze week heeft Jan weer prima werk verricht tijdens de buurtmaaltijd, verliep weer prima. Zo houden wij Jan goed bezig en verheugen ons op je vlg verslag. Nu lekker weekend en relaxen, dan op voor de laatste periode!
    We zijn in gedachten heel dichtbij je.
    Liefs van ons
  5. Elly Schraa:
    1 november 2019
    Dank voor je verslag. Goed weekend.
  6. Louise Mateboer:
    2 november 2019
    Wat zijn jullie toch goed bezig! Heel veel succes de komende week. Wat fijn om zo veel mensen weer een kans te geven op een beter leven.
  7. Riet:
    2 november 2019
    Bedankt weer voor je inkijkje van je bezigheden. Zo te lezen en te zien heb je je draai aardig gevonden daar. Mooi ook om de ontwikkelingen in het genezingsproces te zien lijkt me. Dan nu echt een vrij weekend! Geniet ervan. Veel zegen en liefs van ons.
  8. Marijke van Dalen:
    👍🕯🌈🕊💞!
  9. Joria Stoker:
    2 november 2019
    Lieve Aly Door omstandigheden kon ik nu pas je berichten lezen.
    Heb met veel bewondering gelezen wat je daar allemaal met zoveel liefde en inzet doet.
    Wens je voor nu een heel fijn weekend. Lieve groet Joria
  10. Ineke:
    2 november 2019
    Hoi Aly , geniet van je vrije weekend en succes en sterkte voor je laatste week, liefs
  11. Chris en Ans:
    2 november 2019
    Lieve Aly, Je maakt toch wel heel wat mee , fijn dat het zo goed gaat. Er zijn intussen al twee weken om. wat gaat dat vlug. We wensen je nog een fijne zinvolle week toe en lieve groeten van Chris en Ans.Doei.
  12. Henri Kloppenburg:
    Hoi Aly,
    Een berichtje van mij Henri Kloppenburg. Ik sprak Jan vandaag tijdens de rommelmarkt en hij sprak het 100 uit over jou, zijn ogen glinsterende toen hij over je sprak. Ik heb je blogs gelezen en wat bijzonder dat jij je zo inzet. Ik wens je nog een goede tijd op het schip en ik bid dat je tot een zegen mag zijn voor de ander. Gods rijke zegen toegewenst 🙏✝️☝️🕊️
  13. Walter:
    3 november 2019
    Wij vinden dat jullie daar heel goed werk doen en vele mensen weer gelukkig maken.
    Ga zo door en geniet van je mooie prijs en nog gefeliciteerd.
    Groetjes van Ine en Walter.
  14. Lisette Walda:
    3 november 2019
    Hoi aly,
    Mooi om je verhalen te lezen, wat doen jullie daar mooi werk.
    Succes nog de tijd dat je daar nog bent
    Groetjes lisette walda
  15. Hanneke Breedijk:
    Goede morgen Aly,
    Super om zo met je vak bezig te kunnen zijn en situaties tegen komen die hier bijna niet meer denkbaar zijn. Marie vroeg mij om je te groeten en een mooie tijd gewenst. Ik hoop dat je de laatste week nog mooie ervaringen mag opdoen en alvast een behouden thuisreis gewenst. Hanneke.
  16. J Venema:
    4 november 2019
    Hoi Aly,wat mooi werk doe je weer voor mensen die het nodig hebben,heel veel sterkte met de lange diensten,maar leuk dat je ook geniet van dit.Tot gauw bij je kleinkinderen en mijn nichtjes.groeten Judith Venema
  17. Nellie:
    4 november 2019
    Hoi aly vind het heel fijn om jou een beetje te volgen wat doen jullie met elkaar goed werk super een hele fijne week nog ik denk aan je en bid voor jullie een lieve groet van nellie
  18. Marcha:
    Hoi aly
    Genoten van je verslag..voor deze week alle zegen gewenst voor jou maar ook voor al je collega's ...