Veel te beleven..

5 november 2019 - Dakar, Senegal

Heerlijk om een heel weekend vrij te zijn om wat te ondernemen hier. Allereerst wil ik graag naar de stoffenmarkt, want die veelkleurige Afrikaanse stoffen vind ik zo aantrekkelijk! Het is wel een uur lopen, maar dat geeft niet: we gaan al om 9 uur en dan is het nog niet zo heet. Ons is verteld waar we het konden vinden, maar ook dat we niet in het eerste gedeelte moeten zijn, bij de opdringerige kooplui (Nigerianen) maar via een binnenstraatje naar de Senegalese markt, waar je meer ruimte krijgt om zelf rond te kijken..

IMG-20191103-WA0002 Hier is zeker wel het een en ander voor mij bij!

We mogen ook nog een kijkje nemen op de plek waar in een stoffenhal een tiental mannen achter naaimachines zit om de meest mooi producten te maken: voornamelijk kleding, maar ook héle mooie tassen! Die zijn wel prijzig: (omgerekend zo'n 60  Am. dollar) maar dan heb je ook een perfect afgewerkt en handgemaakt product. Om enig idee te krijgen wat alles hier kost lopen we een supermarkt binnen: dan schrik je je echt te pletter! Bijna alles wat hier te koop is, is nog duurder dan in Nederland! Het is dan ook niet druk in de winkel..logisch, de gewone man kan dat echt niet betalen. Het overgrote deel van het aanbod zijn importproducten: er staat zelfs Nutella en Nescafé in het schap.

20191105_154936

's Middags ga ik met een ander stel een bootochtje naar het eilandje Gorée maken, hier 8 km van de kust. Het is een plaats met een beladen geschiedenis: een slaveneiland waar zovelen gevangen zijn gehouden voordat ze verscheept werden naar Amerika en vervolgens als slaven verkocht. De kleurige huizen die er te zien zijn waren van de handelaren; elke nationaliteit hun eigen kleur. Ik ben er nog niet achter welke kleur precies van de Nederlanders was, maar zeker is wel dat ons volk daar ook bloed aan de handen heeft...

20191102_150238

20191102_165827

Toch is het nu een mooie plek om rond te lopen, leuke kleine straatjes met geiten en ezeltjes op binnenplaatsten. Enorm veel kooplui en kunstenaars die hun spullen aan de markt willen brengen, En kunstzinnig zijn ze hier zeker. Schilder- en houtsnijwerk, sierraden en zandschilderkunst:leuk om te zien hoe ze dat maken met wel 8 verschillende kleuren zand van dit continent. Ook leuk dat we met de boot langs de Africa Mercy varen: zien we het schip ook eens van de andere kant.

20191102_145308

Zondagmorgen gaan we met een groepje naar de International Baptist Church in Dakar. De bevolking van Senegal is bijna allemaal Moslim, maar toch zijn er ook een paar kerken. We krijgen er een warm welkom en het was fijn om dit mee te maken, al duurde de preek erg lang omdat alles ook weer in het Frans werd vertaald, de muziek, het zingen, en een goed koor maakte het toch een feestje.

20191103_092155 Klaar om naar de kerk te gaan: kleding moet wel een beetje aangepast worden aan de tradities hier.

20191105_201432

20191103_110309

De rest van de zondag heb ik dan ook maar echt rust genomen, want al met al was het tot nu toe een behoorlijk vermoeiend weekend!

Deze week ben ik ook weer ingedeeld op 'General', met dezelfde chirugen als vorige week, al is er nu ook een chirurg uit een ziekenhuis in Dakar te gast: Abib Diop. In het kader van Medical Capacity Building komen Seneglese artsen kijken hoe hier gewerkt wordt en mogen ze soms meedoen met bepaalde operaties.

20191105_154029  Daar gaan we weer: de laatste loodjes, maar ze zijn niet het zwaarst (dat was de eerste week).  Lieve volgers, hartelijke groeten en bedankt voor jullie support!

1. Louise Mateboer:
    5 november 2019
    Fijn dat je zo'n indrukwekkend weekend hebt gehad. Lijkt me geweldig om al die stoffen en handwerk te zien. Ik zou niet met lege handen vertrekken. Voor je het weet ben je weer op de terugweg. Maar eerst mag je nog een aantal mensen helpen om het leven een stukje aangenamer te maken.
  2. Lia en de rest van de fam.:
    5 november 2019
    Zo mooi om je belevenissen te volgen👍😍 heel veel succes en sterkte je laatste week! We denken aan je🙏😍👍 liefs van ons allemaal🙋
  3. Wilma Verduin:
    5 november 2019
    Zettum op deze laatste week, Jan staat al in de startblokken om je op te halen😊😊
    Goede en veilige vlucht straks weer naar huis.
    We zien weer naar je uit!
    Liefs van ons allen, we zijn super trots op je!!
  4. Riek:
    5 november 2019
    Hoi aly.wat een prachtige stoffen hebben ze daar zo vrolijke kleuren .fijn dat je een goed weekend hebt gehad .nog een goede week en groetjes van ons
  5. Riet:
    6 november 2019
    Heel veel sterkte en succes nog deze laatste week, en alvast een goede vlucht terug. Liefs van ons
  6. Enny van Triest:
    6 november 2019
    Hi Aly, heerlijk om zo je verhalen te lezen. Indrukwekkend en inderdaad wat een mooie stoffen, zeg. Daar kun jij vast wel weer iets leuks van maken. Nog heel even en dan ben je terug in ons koude landje...maar ook wel fijn denk ik om Jan en de (klein)kinderen weer te zien! Liefs van ons
  7. Greetje:
    6 november 2019
    Ik geniet van jou verhaal en de fotos. Nog een fijne werkweek met veel voldoening .....veel liefs.....
    Groetjes greetje......
  8. Chris en Ans:
    6 november 2019
    Lieve Aly, Wat beleef jij veel en zie je veel, had je nog niet wat langer willen blijven? De tijd is bijna om en keer je terug. We wensen je vast een goede reis terug met Jan en we kijken met verlangen uit naar een nieuw fotoboek wat er vast weer komt. Rust eerst meer eens lekker uit en geniet maar na. Lieve groeten voor jullie van Chris en Ans. Doei.
  9. Marijke van Dalen:
    6 november 2019
    Ook van mij àlle Goeds hoor Aly- een week lang nog wat herinneringen erbij maken...! Warme groet en Shalom🕊🌈💞!
  10. Joria Stoker:
    7 november 2019
    Nog een paar dagen en dan weer naar huis, laat wel een vest uit je koffer, het is hier fris en nat. Goede reis je krijgt volgens mij een heel warm welkom.😘
  11. Willy Baan:
    7 november 2019
    Hallo Aly, leuk, om je te kunnen volgen!
    Het klinkt bekend....
    Hard werken voor de arme medemens en ook een stukje ontspannning.
    Ook alvast een heel goed afscheid en terugreis.
    Ik hoop dat je al je dierbaren weer in goede gezondheid mag ontmoeten.
    Bereid je maar voor op echt herfstweer in Nederland. Wat een nattigheid.....
    Hartelijke groet en liefs van Willy... Baan (heeft ze tegenwoordig)
  12. Mirjam:
    7 november 2019
    Hoi Aly. Jan is nu bij ons en heeft het over jou. Hij is blij dat hij je zondag op mag halen. Nu jij hebt weer goed werk verricht. Fijn omdat te kunnen doen waar je goed in bent. Een goede vlucht terug, en nog veel sterkte liefs van Jan en Mirjam.
  13. Maria ter Beek:
    9 november 2019
    Mooi om te zien en te lezen wat je daar meemaakt Aly! Prachtige stoffen zeg!
    Succes de laatste dagen en goede reis terug!
  14. Yvonne Ottens.:
    9 november 2019
    Heel leuk om je verhalen te lezen! En heel mooi om mee te mogen maken..een goede terugreis.
  15. Nellie:
    10 november 2019
    Aly bedankt voor je mooie reisverhalen en het mooie werk wat jullie daar doen ik wens je een goede reis liefs van nellie